Duna

Duna-gyűjtemény

Látszódjon a kenyérmorzsa
A válogatott szövegek
Kép

Az asszony, aki amúgy egyedül élt, kis fiolákba gyűjtötte a Dunát. Volt neki esti Dunája, hajnali Dunája, tavaszi Dunája, haragos Dunája, zajló Dunája (ezt a jégszekrényben tartotta), volt zöld Dunája, szőke, szürke és kék Dunája, és ki tudná mind felsorolni; ott sorakoztak az ágya fölött egy kézzel faragott polcon, és aki ott járt, az asszony minden tisztelőjének végig kellett nézni a kollekciót.

 

Esterházy Péter, Hahn-Hahn grófnő pillantása

Az általunk gyűjtött Duna-szövegeket olyan szempontok szerint szerettük volna elrendezni, hogy azon keresztül látható legyen, milyen sok értelemben, jelentésben jelenik meg a folyó egyes irodalmi szövegekben. Mindemellett játszunk azzal a gondolattal, hogy a különböző szövegeken keresztül megalkothassuk a saját folyónkat, a saját szöveg-, azaz inkább víztározónkat.  Így nem elsősorban konkrét szerzői életművekből indultunk ki, hanem olyan szöveges gyűjtésbe kezdtünk, ami a Duna sokféleségét járja körül. 

A polcunkon gyűlő Duna-szövegek

 

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ Esterházy Péter  ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~  Szabó Lőrinc ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

~ ~ ~ ~ ~ ~  Bertha Bulcsu ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~Gyurkó László ~ ~ ~ ~ ~ Pilinszky János  ~ ~ ~ ~ ~ Tolnai Ottó ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

Ágh István ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ Nemes Nagy Ágnes ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~  Tüskés Tibor

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

 

A szövegek, amikben elmerülhetünk ezen a mellékágon találhatók.

Meta (pedagógusoknak)

Hogyan álljunk neki a válogatásnak?
Miután meghatároztuk témánkat, fontos azt is átgondolnunk, milyen szövegekkel szeretnénk dolgozni. Kifejezetten egy írónak, egyes alkotóknak az életművére szeretnénk fókuszálni? Egy szövegen, esetleg köteten belül kutatnánk? Esetleg az egész Digitális Irodalmi Akadémián fellelhető szövegekből szeretnénk válogatást összeállítani? Ebben a részben ezekre is szeretnénk példákat mutatni. 
Témánk szempontjából úgy döntöttünk, hogy kulcsszavak mentén kezdjük a keresést, amelyek a következők voltak: Duna, Duna-part, hajózás, Dunán, Dunában... Ezt követően a szövegekben elmélyülve néztük meg, hogyan lenne érdemes a szövegeket csoportosítani, mi az, amit válogatásunk szempontjából fel tudunk használni. Fontos, hogy kiinduló kérdéseink és a gyűjtőmunka összhangban legyen, s állandó kölcsönhatásban egészítse ki egymást. 
A témán belül itt a .... című részben kifejezetten egy regényt is elkezdtünk olyan szemmel olvasni, hogy abból készítsünk egy válogatást.

Hogyan működik a DIA keresőrendszere?
A gyűjteményi oldalon lehetőségünk van kulcsszavak segítségével egyszerű keresést indítanunk, de van egy összetett keresést megengedő felület is, ahol lehetőségünk van a szövegeken belül és metaadatok segítségével is keresni.

Szövegeken belül:

  • Keresés csak címben
  • Keresés csak versben
  • Keresés csak mottóbanKeresés csak ajánlásban
  • Keresés csak keltezésben
  • Keresés csak gyermek és ifjúsági művekben

Metaadatokkal:

  • Szerző neve
  • Cím
  • A forrás kiadásának időpontja
  • A forráskiadást illusztrálta
  • Alcím
  • A forráskiadás sorozatcíme
  • A forráskiadás kiadója
  • A forrás kiadásának helye

 

Hogyan csoportosíthatók a szövegek?
Érdemes szöveges játékokkal, előzetes válogatással indulnunk. Egy olyan ötletelést csinálhatunk a szövegek segítségével, ami aztán inspirálja a diákokat arra, hogy tovább bővítsék a válogatást. A szövegeket érdemes úgy is "használnunk" mint vezérfonalait a gondolatainknak. 

A szövegek mellett milyen más gyűjteményben érdemes még gondolkodnunk?

  • képanyag
  • videók
  • gif
  • hanganyag
  • linkgyűjtemény

 

Fogalmak, inspirációk

gyűjtemény

Ez lett tehát a végső célom, hogy oly emlékjeleket tegyek, amelyekből mindenkor felismerhessem, felidézhessem egykori magamat. Vagyis, még a legkialakultabb, a kifejezés előhaladott stádiumában levő, vagy akár lelki formulává lett mondanivalóim is visszamutassanak majd keletkezésük történetére. Hogy hasonlattal éljek: akár a kristály, amely tapadása helyének vagy amorf múltjának nyomait hordja magán. (...) csak amit magam létrehozok, csak arról érzem, hogy az enyém. Tehát ezt a fogalmat is: „megérteni”, én ma is úgy értelmezem, hogy „átélni”, ezt pedig úgy, hogy újból „létrehozni”. Ha pedig ennek a legérdekesebb pillanatnak hű emlékét akarom megőrizni, a bennem való élet emlékét, azt a pillanatot, mikor valami valóban a tulajdonom volt…

Így éltem, ennek éltem.

S így jött létre e furcsa, de talán nem érdektelen gyűjtemény. (Füst Milán: Vallomás naplójegyzeteimről)

labirintus

Labirintusok nemcsak Minósz király palotájának emlékét őrzi, de a szentélyhez vezető, „hosszú dzsudzsu” nevű ibo zarándokútét is, amely labirintushoz hasonló, s ezért a gyűjtemény mint „az ember örökös kiteljesedés-vágyának fabulája” azt példázza, milyen nehéz út ez... (Gergely Ágnes: A mennydörgés útja)