Duna

Zavaros, bölcs és...

Látszódjon a kenyérmorzsa
mégis milyen ez a folyó?
Kép

t          s   s      j    e   g  s   á   "Szeretettel nézte a víz sodrát,     
   i          e     e              e     r 
átlátszó zöld színét, titkokban gazdag
    s        k       b                a    rajzolatának kristályos vonalait. 
   z           é        e            d     Halvány gyöngyöket látott felszállni
    t              l    s               ó     a mélységből, 
     a          y               csendes buborékok úsztak a víztükrön [...]   
Ezer szemmel nézett rá a folyó,                              sz       z
zöld, fehér, kristályos, égszínkék szemekkel[...]      u      öl

Sziddhárta látta, hogyan siet,                                    ty       d
látta a folyamot, amely őbelőle,                                 k      ö    
az övéiből és minden emberből tevődik össze,  át     o     re   ny  
akiket csak valaha látott.                                         t      s    g       ug
                          Herman Hesse: Siddhárta           e                       o
                                                                             t              ör  e       d
                                                                           sz                v  s  ny  t

                                                                          ő                     é          

Hermann Hesse Sziddhártája a Gangesz áramlását nézve és hangjait hallgatva emberi történetekről gondolkodik.  A szöveg képét kicsit átalakítva saját értelmezést fűztünk a szövegéhez:  A buborékok és a töredezett szövegkép felidézheti a habok és a víz sokszínű fodrozódását reflektálva  ezzel az életrajzi történetek sokszólamúságára és fragmentáltságára. 

A képek és a szövegek határain izgalmas kísérleteket végezhetünk. Hogyan tudjuk elmosni ezeket a határokat? Hogyan vonhatjuk be a háttérképünket a szövegbe? Milyen képre formáljuk sorainkat, bekezdéseinket?

A Tiedagyűjtemény felülete sokféle szerkesztési lehetőséget nyújt az online kiállítástervezéshez. De hogyan igazodjon el az ember a rengeteg háttérszín, betűszín, betűméret között? Ezekre a kérdésekre keresünk válaszokat a következőkben.

META - KÉPEK, BETŰK, SZÖVEGEK
 

  • Fontos tisztázni, hogy a Tiedagyűjtemény kész infrastruktúrát nyújt, amelyen belül  előre programozott megjelenítési stílusokkal  (betűkészletettel, színkészletettel, elrendezésekkel) dolgozunk.
     
  • Jóval könnyebb dolgunk van, mintha egy teljesen új oldalt alakítanánk ki, de mivel az oldal kész megoldásokat tartalmaz tudomásul kell venni, hogy részben már nem alakítható. 
     
  • Érdemes mindenek előtt végignézni, milyen elemekből építkezünk, ezek hogyan jelennek majd meg a kiállításunkban, mi az amit alakíthatunk és mi az amit nem.
     

OLDALAK ÉS ALOLDALAK
 

  • A kiállítás oldalakból áll, melyek egymással alá és mellérendelt viszonyba kerülhetnek.
  • Bármennyi új oldalt létre lehet hozni egy kiállításon belül és minden oldalnak két aloldala lehet.
  • A szintek között legegyszerűbben a főmenü segítségével ugrálhatunk, de az oldal tetején található kenyérmorzsák is segítenek a tájékozódásban.


Érdemes  szem előtt tartani, hogy egy oldalon belül az egyes elemeket a rendszer egymás alá helyezi. Ha hosszú szövegeket illetve sokféle tartalmat halmozunk fel egy oldalon számolnunk kell azzal, hogy az olvasónk esetleg elkattint mielőtt az oldal aljára görgetne. Ezért érdemes kihasználni, hogy egy kiállításon belül több oldalt (és ezeknek több aloldalt) is létrehozhatunk és kisebb, logikusan rendszerezett egységekben adagolni az összegyűjtött információt. 

 

AZ OLDALAK ALKOTÓELEMEI

Ahogy a galériában is látjuk az egyes oldalak a következő elemekből épülnek fel:

  1. Cím - alcím - főkép - minden oldal rendelkezik egy főképpel, amit be lehet állítani a teljes oldal hátterének is, ha nem egyszínű háttérképe szeretnénk használni.
  2. Egyszerű szöveg -  Változtathatjuk a méretét, betűtípusát, színét, és a hátterét.
  3. Idézet -  Változtatható méret, szín és háttér
  4. Kép - középre rendezve, viszonylag kicsiben fog megjelenni az oldalon, rákattintva ki lehet nagyítani eredeti méretre.
  5. Galéria - több képet jelenít meg egyszerre egy horizontális sorba rendezve. Kattintásra lapozható galéria lesz belőle.
  6. Hang - feltölthetünk saját hangokat, melyeket az oldalba beépített lejátszón tudunk közzétenni. 
  7. Videó - csak külső videómegosztókról (youtube, vimeo) lehet videókat beágyazni.
  8. Térkép - egy google maps felületen tetszőleges mennyiségű helyszínhez rendelhetünk információt 
  9. Letölthető file - a címe és a szövegek esetében az első néhány mondat jelenik meg előre szerkesztett formában.
  10. Közösségi média - úgy, hogy a rendszer a jól ismert weboldal, facebook, youtube, twitter, instagram ikonokat szúrja be 
  11. Lapozó - kiállításunk oldalai között válthatunk a segítségével

TANÁCSOK AZ ALKOTÁSHOZ


MIRE FIGYELJÜNK A KÉPEK KIVÁLASZTÁSAKOR?

Háttérkép - főkép

  • A főkép megválasztásánál érdemes egy olyan összefogó vizuális metaforát választani, amely az oldal tartalmára reflektál.
     
  • Jó módszer megkeresni a legfontosabb gondolati egységeket a szövegünkben és ezekhez szabad asszociációkat, kulcsszavakat gyűjteni.  A kulcsszavakra keresve érdemes több képet is összegyűjteni, hogy később legyen miből válogatni.
     
  • A stílusok szerkesztése menüpontban beállíthatjuk, hogy az egész oldal háttere ez a kép legyen de természetesen egyszínű háttérrel is dolgozhatunk.
     
  • Nem érdemes zsúfolt, részletgazdag, szöveget is tartalmazó  képet választani főképnek, ha szeretnénk háttérképként is megjeleníteni, mert ez zavarja az olvasást.

 

Képméret

A weboldalak nagy részét képek teszik ki, ezért rendkívül fontos, hogy takarékosan bánjunk a képek által foglalt tárhellyel. Reméljük a Tiedagyűjteményen közzétett kiállítások is bővelkedni fognak a szebbnél szebb képekben de a feltöltéshez érdemes tudni a következőket: 

  • A Tiedagyűjtemény esetében a képek mérete nem haladhatja meg a 20 Mb-ot, ezeket az oldal nem engedi feltölteni.
     
  • Érdemes a képeket feltöltés előtt webre optimalizálni, hogy ne okozzanak lassulást az oldal működésében. Az optimalizásás a kép optimális méretének kiválasztását, a felbontásának webes átalakítását és a tömörítését foglalja magában. 
     
  •  Az átméretezés már a legegyszerűbb képszerkesztőkkel (irfanview, photoshop) is megoldható a resize és a save for web parancsokkal . Ezen kívül vannak ingyen elérhető, online kép optimalizálók, amiket szintén érdemes kipróbálni: Optimizilla, www.imageresize.org
     
  • A Tiedagyűjtemény a feltöltött képeket fix méretben, automatikusan középre rendezve jeleníti meg, de, ha  képekre kattintunk az eredeti, feltöltött méretben nyílnak meg. 

Képek elnevezése

  • Fontos, hogy a képek címe ne tartalmazzon speciális karaktereket és ékezetet.
     
  • A képek kinagyításakor a Tiedagyűjtemény megjeleníti a filenevet, ezért elegánsabb, ha nem egy számsor, hanem a kép tartalmához illeszkedő cím jelenik meg.
     
  • Az online feltöltött tartalmaknál fontos a hozzájuk tartozó meta adatok (pl. filenév) gondos kezelése, mert ezzel könnyebben elérhetővé tesszük őket az online keresőmotorok számára
     

MILYEN SZÍNEKBEN POMPÁZZON A KIÁLLÍTÁSUNK?

 

A Tiedagyűjtemény felülete lehetővé teszi hogy a szövegek mögé különféle színű szövegdobozokat tegyünk, de a színekkel érdemes csínján bánni.  

  • Érdemes végig gondolni milyen érzelmeket szeretnénk közvetíteni az oldalon, milyen hangulat illene leginkább a szövegeinkhez és tudatosan kiválasztani a kiállításunk színeit.   
     
  • Fontos, hogy következetesen használjuk a színeket az egész kiállításunk felületén.  Különféle színekhez különféle tartalmakat kapcsolhatunk. A Duna kiállításban például a magyarázó szöveg mindig fehér, a fogalmakhoz kapcsolódó idézetek gyűjteménye mindig kék alapon jelenik meg. 
     
  • Két vagy maximum három színnél nem érdemes többet bevonni. A túl sok szín zűrzavaros megjelenést eredményez, és igénytelen megjelenésűvé teszi az oldalt.
     
  • Ugyanez érvényes az élénk színek használatára is. A kevesebb több!
     
  • A színes hátterek esetében is nagyon fontos a szöveg és a háttér megfelelő kontrasztja, tehát az olvashatóság szempontja.
     
  • És természetesen ne feledkezzünk meg a színek harmóniájáról sem!

 

MILYEN BETŰTÍPUST HASZNÁLJUNK? 

Tiedagyűjtemény felületén több különféle betűtípus választható. Ezek kiválasztásakor érdemes az egységességre törekedni, tehát mindenhol ugyanazt a betűtípust használni.  A betűtípusok kiválasztásakor és a szöveg szerkesztésekor a következő szempontokat tartsuk fejben: 

 

  • Legyen olvasható! A kerekded és viszonylag nagy betűk könnyen átláthatóak a díszes, sűrű, jellemzően a kézírásos betűtípusok nehezen olvashatóak ezért ezeket csak indokolt esetben használjuk.  
     
  • Tudjon lélegezni a szöveg!
    Figyeljünk a sortávolságokra - a túl sűrűn szedett szövegben nehéz kiigazodni, a túl széles sorközök miatt viszont széteshetnek a gondolati egységek. 
     
  • Legyen átlátható a szöveg hierarchiája! 
    Rendszerezzük úgy a szöveget, hogy jól látható legyen mi cím, alcím, kiemelés, esetleg jegyzet. A Tiedagyűjtemény szövegszerkesztő felületén ehhez egy legördülő menü áll rendelkezésünkre. Itt hat fokozat közül választhatjuk ki, hogy az adott szövegrész mennyire legyen kiemelve. 
     
  • Egyszerűség
    Egy weboldalon belül célszerű mérsékelt számban használni a különböző betűtípusokat. Ha túl sokfélét használunk, az zavarosnak fog tűnni, és tönkreteheti az egész oldal stílusát. Érdemes csínján bánni a dőlt betűs vagy vastagított részekkel is. Mert ezek ugyan kiemelhetnek fontos részeket,  azonban, ha túl sokat használjuk őket, akkor inkább zűrzavarosnak fog tűnni a szöveg. 

     

A betűtípusok  használatáról bővebbena Webshark oldalán tájékozódhat.

Fogalmak, inspirációk

esztétikum

Azt mondtam az ilyenekről, hogy unalmasak. S az unalom különben sem pusztán esztétikus átok. Az unalom etikai tény is. Az unalom halálos is lehet, mint remélem, ön is tudja. Egy feleség példáúl belebolondúlhat ugyebár, – tehát etikai átok is lehet abból tisztelt uram. Ezért undorodom én attól is, ha valaki példáúl elvek szerint való neveléselvek szerint neveli a fiát. Mert minden elv gépiességre vezet. Nem elvek kellenek, hanem emberség. (Füst Milán: Még tovább is az erkölcsi praktikumról)